
Olvasás szeretete alsó tagozatban – 5 lépés, hogy gyermeked örömmel olvasson
Induljunk az elejéről, hiszen első osztályban kezdődik minden. Ahhoz, hogy a gyerekünk megszeresse az olvasást, először el kell sajátítani készség szinten. Tanárként gyakran kapom a kérdést: „Hogyan olvas egy elsős? Honnan tudhatom, hogy megfelelő szinten van-e a gyermekem?” Erre azonban nincs egyszerű válasz, mert minden gyermek egyedi. De az biztos, hogy az olvasás megszerettetése sokkal fontosabb, mint a sebesség vagy a pontosság.
Mi számít „normálisnak” elsőben?
Sokan azt gondolják, hogy aki már óvodában tud olvasni, az mindig előnyben lesz a társaival szemben. Tanárként azonban azt tapasztaltam, hogy ez csak az elején van így. Voltak olyan gyerekek, akik már úgy érkeztek az iskolába, hogy szépen, folyamatosan olvastak és ezzel kitűntek osztálytársaik közül. Azonban egy fél év alatt a többi gyerek is el tud jutni erre a szintre és pillanatok alatt le is szokták körözni azokat, akik elkényelmesednek ebben a szerepben. Ugyanakkor láttam olyat is, aki az első félévben küzdött az összeolvasással, de később, kitartással nemcsak felzárkózott, hanem megszerette az olvasást is.
Az első év végére az a cél, hogy a gyermek szavakat és egyszerű mondatokat el tudjon olvasni. A tempó nem lényeges, sokkal inkább az, hogy értse, amit olvasott. Ehhez segít a visszakérdezés: „Mit jelent az a szó, amit olvastál?” vagy „Miről szólt a mondat?” Ezek az apró visszacsatolások rengeteget segítenek az értő olvasás fejlesztésében.
Hogyan szerettessük meg az olvasást? – Az 5 lépéses módszer
1. Teremtsünk pozitív olvasási élményt
Az olvasás élvezete az első lépés az olvasás szeretetének kialakításában. Gondoljuk végig, mi hogyan szoktunk olvasni! Elvonulunk, egy csendes sarokba bekuckózunk egy jó könyv mellé, hiszen érdekel minket a történet.
Amikor a gyerekkel gyakorolni szeretnénk, akkor az lenne a jó, ha nem gyakorlásként tekintenénk rá, hanem egy közös élménynek egy jó könyv mellett. Tehát ne “gyakorolni” hívjuk a gyereket, hanem szórakozni egy jól megválasztott érdekes könyv mellé, ami igazodik az életkorához és érdekli őt. Többféle könyvvel lehet próbálkozni, majd annál kell megállni, ami leköti a gyereket. Nem baj, ha ez nem szépirodalmi könyv. Válasszunk olyan könyveket, amelyek a gyermek érdeklődési köréhez igazodnak. Ha például a dinoszauruszok iránt rajong, keressünk olyan meséket vagy ismeretterjesztő könyveket, amelyek ezekről szólnak.
Fontos, hogy a gyermek úgy érezze, az olvasás nem kötelező feladat, hanem egy izgalmas kaland. Az illusztrációk szintén sokat segíthetnek az élmény gazdagításában, különösen az alsó tagozatosok számára. Engedjük, hogy ő maga is válasszon könyvet a könyvtárban vagy a boltban – ezzel önállóvá válik az olvasásban.
2. Legyen az olvasás közös élmény
Az együtt töltött idő a gyerekek számára különösen értékes. Ha az olvasást közös tevékenységgé tesszük, az nemcsak a tanulásban segít, hanem erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot is. Olvassunk együtt: váltsuk egymást a szerepekben – egyik bekezdést ő, másikat mi olvassuk fel. Ez játékossá teszi a folyamatot, és csökkenti a gyermek félelmét a hibázástól.
Használhatunk bábokat vagy dramatizálhatjuk a történeteket, hogy még érdekesebb legyen a közös olvasás. A közös élmény pozitív emlékké válik, és erősíti az olvasáshoz fűződő pozitív érzéseket.
3. Bátorítsuk a gyakorlást
A gyakorlás elengedhetetlen az olvasási készség fejlesztéséhez. Sok szülő esik abba a hibába, hogy azt hiszi, az a jó gyakorlás, ha jó hosszú szöveget olvasnak el egyszerre. Ha a gyerek szívesen olvas, ezzel nincs is baj, de ha nem szeret olvasni, ezzel csak tovább rontjuk a helyzetet. Én annak a híve vagyok, hogy inkább minden nap kerüljön elő a könyv, de az ne legyen hosszú szöveg, csak kb. 5-10 perc. Itt inkább a rendszerességen van a hangsúly.
Fontos a fokozatosság. Kezdjünk rövid, egyszerű szavakkal, majd haladjunk fokozatosan az összetettebb mondatok felé. Az ismétlés nemcsak az olvasási készséget, hanem a magabiztosságot is növeli. Erre az oldalamon is találsz példát: Készítettem egy olvasás gyakorlására szolgáló lapot 1. osztályosoknak második félévre, amikor már minden betűt ismernek a gyerekek. Az egyes szövegek egyre hosszabbak, egyre nehezebbek. Ide kattintva tudjátok megnyitni.
Kérjük meg a gyermeket, hogy a napi rutin részeként olvasson fel egy rövid mesét! Dicsérjük meg minden apró előrelépésért – a sikerélmény az egyik legerősebb motivációs tényező. Ha látjuk, hogy valamit nehezen ért meg, türelmesen magyarázzuk el, és biztosítsuk róla, hogy ez természetes a tanulás során.
4. Kössük össze az élettel
Az olvasásnak az élet hétköznapi részévé kell válnia. Egy séta közben olvassuk el az útjelző táblákat, vagy kérjük meg a gyermeket, hogy ő válassza ki az étlapról az ételeket. Meséljük el, hogy az olvasás hogyan segít az élet más területein – például ha recepteket, használati utasításokat, vagy éppen játék leírásokat olvasunk el közösen.
Olvasás közben tegyünk fel kérdéseket, például: „Szerinted mi történik majd a következő fejezetben?” vagy „Volt már olyan, amikor te is hasonló helyzetbe kerültél?” Ezek a beszélgetések segítenek a szövegértés fejlesztésében, és erősítik a gyermek kritikai gondolkodását.
5. Ne hagyjuk, hogy a kudarc elriassza
Az olvasás tanulása időnként kihívást jelenthet, de a kudarcokból lehet a legtöbbet tanulni. Ha a gyermek hibázik, nyugtassuk meg, és magyarázzuk el, hogy ez a tanulási folyamat része.
Osszunk meg vele történeteket a saját gyerekkorunkból, amikor valami nehezen ment, de kitartással sikerült elérni a céljainkat.
Ha látjuk, hogy valamitől kedvetlen vagy fáradt, tartsunk szünetet, majd folytassuk egy játékosabb feladattal.
Az olvasás élménye soha ne váljon frusztrálóvá vagy főleg ne büntetéssé – ehelyett inkább legyen kihívásokkal teli, de mindig örömteli tevékenység.
Az értő olvasás szerepe
Az értő olvasás az egyik legfontosabb képesség, amit az iskolában elsajátítunk. Az, hogy a gyermek érti, amit olvasott, nemcsak az iskolai teljesítését javítja, hanem a világ megértését is segíti. Ehhez a szülők részéről fontos, hogy visszakérdezzenek. Ha a gyermek szavakat olvas, kérdezzük meg: „Mit jelent az a szó, amit olvastál?” Ha mondatokat olvas, beszéljük át a tartalmat: „Miről szólt a történet?”
Az oldalamon több szövegértést segítő feladatlapot is találtok. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogy lehet fejleszteni a szövegértést, itt ki is próbálhatjátok az egyiket.
De tettem már fel interaktív játékot is ezzel kapcsolatban, ezt is kipróbálhatjátok itt, ha a gyerek szeret a gép előtt ülni. Ide kattintsatok!
Záró gondolatok
Az olvasás szeretete egy olyan ajándék, amit a gyermekünk egész életében magával vihet. Nem az a lényeg, hogy hány éves korára milyen gyorsan olvas, vagy hogy elsőben már folyékonyan tudja-e összekapcsolni a betűket. Sokkal fontosabb, hogy élvezze az olvasást, értse a szöveget, és kíváncsi legyen arra, hogy mit találhat a következő oldalon.
Szülőként és pedagógusként a mi felelősségünk, hogy támogassuk ebben a folyamatban. Legyünk türelmesek, dicsérjük meg a legkisebb eredményeket is, és mutassunk példát azzal, hogy mi magunk is szívesen olvasunk. Az olvasás nemcsak a tanulás alapja, hanem a kreativitás és a fantázia kibontakoztatásának is az egyik legjobb módja. Segítsünk nekik, hogy ezt az örömöt felfedezzék!

