Szövegértés fejlesztése – izgalmas és valóban működő megoldás gyerekeknek, hiszen ők maguk választhatják ki a 3 lehetőség közül, hogy hogyan folytatódjon a történet. Ez már az elején erősíti a motivációt, hiszen saját döntést hoznak, ami növeli az érdeklődést és az elköteleződést. A szövegértés fejlesztése ezzel az anyaggal egyszerre lesz játékos, változatos és nagyon hatékony.
Ebben a feladatsorban egyetlen történetből indulunk ki, mégis három különböző irányba ágazik tovább. A gyerekek egy olyan helyzetbe csöppennek, ahol két szereplő összevitatkozik egy kártyacsere közben. Innen indul minden – és innen épül fel egy szövegértésben gazdag, izgalmas feladatlánc.
Miért olyan különleges ez a feladatsor?
A feladatsor alapja egyetlen történet, mégis négy teljes értékű szövegértés feladatlapot nyerünk belőle. Hogyan? A történethez három különböző befejezést készítettem, vagyis három külön szövegértés feladatlap tartozik hozzá. A negyedik feladatlap pedig akkor lép életbe, amikor a gyerekek mindhárom befejezést elolvasták. Ez a lap segít összehasonlítani a történeteket, átgondolni, melyik lezárás a legjobb szerintük, és érvekkel is alátámaszthatják a választásukat. Így áll össze a teljes csomag: 1 történet → 3 befejezés → 3 szövegértés feladatlap + 1 összehasonlító lap = összesen 4 anyag. Ez már önmagában nagy előnye, mert változatosságot ad.
Ezután mindhárom befejezéshez külön szövegértés feladatlap tartozik. Tapasztalatom szerint a gyerekek kíváncsisága itt indul be igazán:
„Mi történik a másik két változatban?”
„Mi lett volna, ha nem ezt választom?”
„Ki viszi el a történetet jobb irányba?”
Pont ezért szinte biztos, hogy a gyerekek elolvassák a maradék két befejezést is. Végül pedig, ha mindhárom történetet megismerték, vár rájuk egy negyedik, összefoglaló feladatlap is.
Hogyan kapcsolódik mindehhez az erkölcsi nevelés?
A történetben két gyerek összevitatkozik egy kártyán, és ez a helyzet tökéletes lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek átgondolják:
- Mit tennének hasonló helyzetben?
- Kinek adnának igazat?
- Melyik befejezés a legigazságosabb?
- Melyik megoldás lenne a legbékésebb?
- Hogyan lehet jól lezárni egy vitát?
Ez a típusú beszélgetés mindig értékes, mert segít a gyerekek erkölcsi gondolkodását formálni – miközben a szövegértés fejlesztése is központi szerepben marad.
Hogyan támogatja a szövegértés fejlesztését?
Ez a feladatsor sokkal több, mint egy átlagos szövegértés gyakorló. A gyerekek nemcsak olvasnak és feladatokat oldanak meg, hanem gondolkodnak, következtetnek, döntéseket hoznak és összehasonlítanak.
Az anyag a következő készségeket fejleszti különösen hatékonyan:
- Szövegértés
A három befejezés és az ezekhez tartozó feladatok segítenek ugyanazon szituáció több szemszögből való értelmezésében. - Következtetési képesség
A gyerekeknek meg kell érteniük, mi miért történik, és hogyan kapcsolódnak egymáshoz az események. - Logikus gondolkodás
A választott befejezés megindokolása komoly gondolatmenetet kíván. - Érvelési készség
Fontos, hogy a gyerekek el tudják mondani, miért az adott befejezést választották, miért érzik azt „jónak” vagy „igazságosnak”. - Empátia és erkölcsi érzék
A vitahelyzet kitűnő terep arra, hogy beszélgessünk a gyerekekkel a viselkedésről, döntésekről, következményekről. - Kritikai gondolkodás
A három befejezés összehasonlítása erősíti a tudatos szövegfeldolgozást. - Csoportmunkában való együttműködés
Természetesen csak akkor, ha ebben a formában dolgoztatjuk fel. - Szókincs fejlesztése
A történet és a feladatlapok új kifejezéseket hoznak be a gyerekek aktív szókincsébe.
Milyen helyzetekben ajánlom ezt a feladatsort?
Ez az anyag rendkívül sokoldalú. Nagyon jól működik:
- egyéni munkában, ha szeretnéd, hogy a gyerek elmélyüljön a saját választásában;
- páros munkában, ahol két befejezést is összevethetnek;
- csoportmunkában, amikor minden csapat másik történetet és feladatsort dolgoz fel, majd megvitatjátok a különbségeket;
A gyerekek imádják az ilyen típusú „választható történeteket”, mert szabadnak érzik magukat, és élvezik, hogy valamilyen módon ők maguk is alakítói a folyamatnak.
Miért lesz ez a feladatsor valódi siker a gyerekeknél?
Mert:
- kíváncsiságot ébreszt,
- játékos, mégis hatékony,
- egyszerű, mégis sokrétű,
- nem csak a szövegértést fejleszti,
- olyan beszélgetéseket indít el, amelyek fontosak.
Ráadásul motiváló élmény, amikor a gyerekek rájönnek: „Ó, van még két másik befejezés is! Azt is el akarom olvasni!”
Ez a belső motiváció az, ami miatt a szövegértés fejlesztése igazán hatékony tud lenni.
Te kipróbálnád a gyerekeiddel?
Kíváncsi vagyok:
Te melyik befejezést választanád először?
Írd meg kommentben, mert nagyon érdekel a véleményed!
És ha szeretnéd kipróbálni ezt a különleges, többoldalas szövegértés feladatsort, töltsd le a mellékelt anyagot, és használd bátran órán vagy otthoni gyakorláshoz!
Itt találsz még ingyen letölthető szövegértést fejlesztő feladatokat:
- Szövegértést fejlesztő feladatok 2. osztály – nehezen érthető típusfeladatok gyakorlása
- Szövegértés feladatok 3. osztály pdf – játékosan, örömmel, hatékonyan!
- Vidám olvasás gyakorlás 2. osztály, amit élveznek a gyerekek!
- Szövegértés 1. osztály letölthető, ingyenes feladatlap 10 mini szöveggel
- Szövegértés 3. osztály nyomtatható, ingyenes feladatlap: Varázslatos erdő
- Szövegértést fejlesztő játékos feladatlap: összekeveredett történet rendezése és színezés
Innen tudod letölteni a Szövegértés fejlesztése: izgalmas történet 3 választható lezárással feladatsort:
